Emma-o

Kategori: resa

Mexico City

Den grundliga anledningen för att vi åkte över till Mexico var för att min syster har en utbytestermin i Mexico City och vi i resten av familjen utnyttjade det för en lite annorlunda semester. Så hela resan började med en vecka i Mexico City, en stad jag själv föll för väldigt mycket! Jag hade inte alls några höga förväntningar men denna stad var verkligen något extra. En av de grejer jag gillade mest var stadens arkitektur och konst. Byggnaderna på huvudgatan, La Reforma, var riktiga arkitektbyggnader och det stod konstverk i i princip varje gathörn.

Det området som Matilda bor i kallades för MexicocCitys Soho med mycket barer och restauranger i en bohemisk stämning.

En riktig höjdare med staden var även att det fanns en stor park högst upp på huvudgatan, mitt inne i stan. Ett bra ställe att ta en avkopplande promenad eller kanske en joggingrunda. På lördagen vi var där hade vissa delar av parken förvandlats till en marknad där det såldes allt från turisttishirtar till inhemsk mat.

mexico

Imorgon tänkte jag börja lägga upp bilder från de olika ställena vi besökte i Mexico med lite beskriviningar om de olika platserna med mera!

Hemma

Hej!

Nu är jag hemma efter tre veckor i Mexico, kom hem vid lunchtid igår och sen var det direkt till fotbollsplanen för att se andra halvlek av mitt lags match. Kände inte direkt att det var dags för ett inhopp med den jetlagen jag har nu, haha. På kvällen igår tog Max med mig ut och åt, vi åt på Taverna Averna på Tredjelång vilket var supersmarrigt.

Nu ska jag åka in till stan med Max och Lina, försöker träffa mina kompisar så mycket som möjligt nu för i morgon kväll flyttar jag upp till Umeå, sjukt.

Todays

Idag har vi tagit oss vidare på vår resa igenom Mexico och har stannat i staden Palenque. På vägen hit så stannade vi vid två vattenfall varav vi badade i det som syns här på bilden. Det var ganska spektakulärt och väldigt skönt efter en varm bussresa! Imorgon ska vi ut till ett gammalt Maya-tempel här i palenque sen blir det nog en eftermiddag vid poolen.

Regnskog

Vi har nu förflyttar oss ifrån Mexico City och lämnat min kära syster för sitt äventyr dom utbytessudent. Så nu har vi åkt lite mer söder i Mexico. Igår åkte vi en båttur på en flod igenom en regnskog. Det var riktigt spektakulärt, vi såg bland annat en krokodil!

Teotihuacán

Hejsan! Idag började vår rundtur som vi ska åka med på och första lilla turen gick ut till Teotihuacán. Vilket är en gammal indian stad med två stora pyramider. Det var en väldigt fin plats och riktigt vacker utsikt från pyramiderna. Det var dock väldigt varmt och ganska jobbigt att gå upp men det var det definitivt värt! Nu är snart vår näst sista dag här i Mexico City slut och snart lämnar vi Matilda för vidare äventyr, båda åt olika håll.

Bosque De Chapultepec

Hejsan! Idag har vi vandrat runt i en stor park här i Mexico City. Det var massa små stånd där idag med diverse souvenirer, hattar och ätbara grejer. Där strosade vi runt ett tag men gick även och tog kort med lite olika turistgrejer som ni ser ovan. Där ser ni även den väldigt turistiga look jag rockade idag, är man turist så är man ;)

Tacofredag

Att det är fredag idag har firats med tacos! Det är inre direkt första gången denna vecka men är man i tacoslandet så är man. Jag klagar inte direkt då det är riktig smarrigt med en god taco!